Tuesday, September 08, 2009

PERSIAPAN RAYA

Hari ni masuk hari ke-18 Ramadan... Alhamdulillah setakat ni aku masih di beri kekuatan utk meniti hari2 menjelangnya Syawal, Walaupun solat terawih ku ada kalanya tertinggal.
Persiapan raya..?? saperti tahun lepas, jahit baju kurung dan kebaya utk anak2 perempuan, menantu perempuan ku yang sorang tu.. juga baju untuk diri sendiri. Baju melayu utk anak lelaki pulak, umie beli siap saja... kalau dulu memang le umie jahit semua baju melayu utk anak2 lelaki... tapi sekarang ni, sejak mata pun dah semakin kabur.... malas la pulak. Ingatkan nak beli baju melayu kat Mydins saja... ada juga yg baik kualitinya. Lagi pun depa ni hanya pakai baju melayu waktu solat aidilfitri saja... lepas tu cuaca pun dah makin panas... masing2 akan tukar t/shirt. betul tak??hehehe...
(siap jahit manik lagi... mesen jahit ni dan masuk 20tahun... janji rajin bubuh minyak.)
Aku ada 3 buah mesen jahit, satu mesen jahit yg biasa2 berbody kotak, usianya dah hampir 30tahun, tapi masik dalam keadaan baik... Yang satu lagi tu, jenis bimbit, dan satu lagi mesen jahit tepi. Lengkap gitu!!... kalau nak tau... dulu mmg bercita2 nak buka kedai jahit... tapi tu dulu ler.. tapi bila dah masuk alam perkerjaan, minat pun masih kuat, aku jahit baju sendiri, takat ni aku belum pernah lagi tempah baju ke kedai2 jahit. Ada kala rakan ofis ku juga tempah dgn aku... (tu dulu, ler ni aku dah malas)
Tapi dalam 2 mesen menjait tu, yang bagus ialah yang berbody tu... sbb jahitan nya kemas dan agak stabil dari yang bimbit. Yang bimbit tu, umie suka guna sebab, senang nak bawak ke mana2 pun... naik atas ke... bawa masuk dlm bilik ke.. ke mana2 saja yang kita mahu dan tak perlu guna ruang luas..
Lama juga umie tak jenguk2 rumah kat Langat tu... lagi pun bulan puasa, malas nak kemana2.Malam minggu lepas,lebih kurang pukul 10.30 malam kami sampai , rupa2nya dah siap pasang pun kitchen kabinet yang kami order. Tapi ada lagi yang tidak memuaskan hati umie.Biasa la kan kalau nak buat tu.. biar yg memuaskan hati. Malam tu kami hanya sempat untuk makan sahur saja... keesokan petangnya, kami dah balik ke Gombak.
Ni adalah ruang pintu masuk. apa yang menghairankan ... ada pulak motorsikal sampai ke tingkat 4. aduhhh... sakitnya mate ku...Kot iyer pun... parking la kat bawah je... atau takut motor hilang ke??
Untuk pengetahuan, jiran ku sebelah ni adalah seorang angota polis dan di depan rumah pula, seorang angota polis wanita.... hihihi.. okey jugak la kan...
Hujung minggu ni, plan nak buat kueh raya pulak. Semua barang2 kueh umie dah beli... siap beli oven pesen lama... yang warna hitam tu le yg empatsegi... yg letak atas dapor gas... mudah kan... jimat letrik hehehe...

6 comments:

DrSam said...

Rajin betul umie menjahit baju. Sampai ada beberpa mesin jahit lagi. Yang satu tu dah dikira antik tu umie.

Selamat mengejar Lailatul Qadar.

Fly said...

Yup dr Sam Saya pun setuju kata2 doc tu, Kakyong ni memang rajin pasti disayangi anak-anak dan menantunya itu :)

umie@kakyong said...

DrSam,
Umie kena jahit bju sendiri utk anak2 sbb anak2 pompuan umie tu payah nak cari saiz baju kat kedai... sorang kecik... sorang tinggi lampai. yg tinggi lampai payah nak cri saiz, saiz "S" senteng, saiz "L" pulak labuh nya ok tapi besar pulak ....

Insyaalah... kita sam2 mengejar malam Lailatul Qadar.

umie@kakyong said...

Fly...
Insyaalah anak2 umie akan kenang dgn segala yg umie buat utk mereka...

Aleeya said...

kak umie, selamat hari raya, maaf zahir dan batin..

umie@kakyong said...

Aleeya...
selamat hari raya ampun maaf di pinta,, semoga perjalan pulang utk menziarahi org tersayang selamat...hati2 di jln raya.