Thursday, November 27, 2008

MASAK-MASAK



Ini bekalan umie utk hari ni...dalam tupperware pink tu biskut utk makan2 bila terasa lapaq,,, bekas tutup biru tu nasik goreng, dlm bungkus plastik tu.... roti ada telor mata dgn salad pastu boh sos... orange sebijik... milo 3in1...
Macaman la aku tak bertambah berat badan... adehhhhh hari2 mcm ni ler aku...



Setiap awal pagi... dengar azan subuh jer terus terjaga... sebelum bingkas bangun.. aku kena kendurkan urat2 saraf badan aku terlebih dulu. urut2 tangan, kaki, bahu... baru la aku gerakan badan.Maklumlah badan orang2 tua, macam ni ler...

Sejak Kak Illy kena tukar office di Damansara, tiap pagi umie kena masak utk bekal dia. Office baru dia, makanan tak banyak... lagi pun kalau dia keluar lunch lewat sikit, makanan habis. Jadi sekarang ni, tiap pagi kami kena la masak... tak kira la.. masak nasik berlauk yg simple2 jer ke... atau nasi goreng ke, mee goreng ke... kuey teow goreng ke...paling2 sandwich. Dah kebetulan masak tu, umie sekali le bawa bekal tiap hari... Selamat You... tak payah2 turun ke kantin beli makanan... Tapi kalau umie teringin nak makan kueh cucuq badak kantin... umie singgah juga le beli... sbb boleh tahan juga rasanya... walaupun cinonet . ...

Pagi hari tu, Kak Illy masak nasik dgn ikan masak kicap... boleh tahan juga rasanya... Tapi kalau dia balik kerja, jgn harap sgt la dia nak masuk ke dapo... Lepas magrib dia terus lena, Isya' pun kena kejutkan dia...

Cerita pada hari ni, tengah dok siap2kan makanan kat dapor, tetiber terdengar jeritan perempuan kat depan umah umie ... tak dengar pulak dia mintak tolong, cuma terjerit2 jer.. umie dgn Pak Yong terus bergegas keluar... jenguk... pastu dengar bunyik motor press minyak mcm org merempit... Sahhhh la aku mmg dah agak budak kena ragut... masa tu dalam pukul 6.25pagi. Kesian aku tenguk, seorang remaja India terketar2 ketakutan, habis semua yg ada hilang sekelip mata...dia di cekik lehernya dan ambik rantai leher. Alahai tak kan tak tau kot... sekarang ni... walau kat mana kita berada, aku rasa mmg dah tak rasa selamat. Tak payah la nak melawa pakai rantai ke, gelang tangan ke... gelang kaki ke... kan memudaratkan diri sendiri... Kalau boleh le... handbag bubuh barang2 yang tak penting sangat... spt IC atau duit masuk jer dlm poket seluar.

Cuma nasib dia agak baik sebab dia tak jatuh pun...atau di apa2kan..kalau peragut tu apa2kan dia... atau di tolak smapai jatuh... atau bawa senjata tajam ke... kan ke haru..., dia kata mmg dia dah nampak ada 2 org budak laki2 bermotor dok perhatikan dia dri jauh...dia mmg dah rasa cuak... tapi dia teruskan juga menuju ke bus stop... alahai... kalau dah tau tak sedap hati...patah balik je kerumah... tapi dah nasibb dia kan.. nak buat camana.


Wednesday, November 26, 2008

APA-APA SAJA LE....

Semenjak dua menjak ni... mulut aku agak leser jer kat Sahabat aku yg dok sebelah meja aku ni...Dulu ler jiran meja aku... tapi ler ni aku dah pindah tempat lain.. pindah sebelah partition jer... yang nampak hanya kepala dia jer.. hihihi.. Dalam bilik aku ni ada 4 org staff dan 3 org practical student, sorang perempuan dan 2 org laki2... yang laki2 pulak jarang2 dtg.. selalu saja ponteng... Aku tak kesah le.. itu hal dia.. bkn tak pernah tegur pasal kedatangan dia org tu...... Hari tu masa mula2 dia masuk sini, aku siap belikan "deodorant " sbb ada "Kehangetan" yang hidung aku tak boleh tahan... ahaks...! Mana boleh tahan dgn bau2an yg tak menyenangkan selama 5 bulan .

Nak citer pasal Sahabat akui ni... hari ni ada kawan kami, Ana dtg kat meja dia.... dari apa yg aku dengar, Ana(bukan dri unit kami) akan melangsungkan perkawinan.Tapi tak tau le bila nak kendurinya. Aku dengar jer nasihat2 Sahabat aku ni kat Ana... Bagus la sekurang2nya ada juga orang nak bgi nasihat2 berguna kepada bakal2 wanita yang akan bergelar Isteri. Tapi mana2 nasihat yang tak kena dgn aku ... sekali2 aku tegur dan pintas, maklumlah aku ni kan dah banyak makan GARAm... tapi takat ni lom lagi kena darah tinggi... harap2 jgn la sampai naik darah aku.... Cuma tadi suasana agak kecoh dgn mulut aku yang makin laser,,, hehehe

Pada aku le kan.. hubungan suami isteri melalui persefahaman memang amat membahagiakan... masing2 memahami hati budi dan tau apa kehendak kita... dan kita tau apa kehendak dia... selain tu diiringi dgn bertolak ansur... Tapi yang aku dengar dia banyak menyebelahi pihak lelaki/suami.... asik2 dgn perkataan.. "apa2 pun Ana kena hormati suami dalam apa cara pun.." aku kata... apa hal dgn kita sebagai wanita..? ada kah sebagai wanita/isteri tak perlu dihormati..?? boleh di pergunakan sesuka hati..?? apa pula mertabat isteri di mata suami?? Aku tak nafikan mertabat seorang suami mmg sangat tinggi... dia sebagai ketua keluarga... mmg berat tanggungjawabnya terhadap keluarga... dia juga yang akan di tanya dimuka keadilan kelak...

Sahabat aku ni juga sama2 dah makan banyak garam ... macam aku juga la... Tapi cara dia nasihatkan si Ana... seolah2 tak seimbang dan berat sebelah.... misalnya... kain baju "WAJIB isteri yg cuci, guna manual pulak tu... kalau org zaman purba... cuci kat tepi sungai la...kalau tak nanti baju rosak dek mesen basuh... "MASAK" tu tugas isteri juga... tu aku tak kesah la.... tapi bila dia kata, sidai kain dan angkat kain tu memang bukan keje lelaki dan dia memang tak akan buat walau apa jadi sekali pun...aku pun naik Hangeennn... hehehehe... kalau hujan... nak biarkan kain baju basah ke apa..??? owhhh sidai tak nak... tapi kalau malam2 angkat kain singkap kain....suka pulak erk.... aku mula la tinggi suara.... ahaks..!Ana pun tak nak dengar apa2 lagi... dia terus je keluar dari bilik kami... Fuhhhh.. lega aku..!

Sebenarnya sejak minggu lepas aku dah berhujah pasal rumah tangga dan hubungan suami isteri dgn Sahabat aku ni... hihihi okey juga la... sekali sekala dok ingat memperingati ...

Perkahwinan juga satu perjudian...kalau panjang usia sebuah perkahwinan tu adalah satu kejayaan menghadapi semua dugaan... dan rasa sedih bila kita dengar sahabat kita sendiri yang gagal tak sampai ke penghujung... sekarang ni ramai yang bercerai di usia matang yang anak2 pun dah besar2 belaka dan setengah2nya dah mempunyai ramai cucu... jauhkan lah semua itu...

Pastu aku tenguk sahabat aku tu.. muncung panjang sedepa.... hahahah gelak aku sendirian... tapi aku dah mintak maaf kat dia... biasa la kan... umie ni kan jenis mengalah....dah sama ofis... dah mcm saudara sendiri... aku mengenali dia dah lama.. sama2 report duty dulu2...

Tuesday, November 18, 2008

MOOD

Kebelakangan ini memang aku rasa malas nak buat entry baru... Bukan tak ada cerita yang menarik, cuma mood nak menulis tu tak ada. Sebenarnya banyak kesah2 harian yang aku lalui sekarang ni... Kesah aku jadi baby sitter, kesah Kak Illy dah kena tukar kerja ke Damansara, kesah Ibu kucing aku yg beranak empat kena racun JIRAN, kesah aku jadi pengasuh baby kucing , citer kenduri kawin, citer aku berhujah&bertekak dgn Pak Haji mengenai "MERTABAT LELAKI"... huhuhu berlarutan sehingga tiga hari...(Aku rasa hari ni aku nak sambung balik...)


Kalau mood tu dah okey, nanti aku akan menulis panjang2 sikit la no....