Wednesday, November 26, 2008

APA-APA SAJA LE....

Semenjak dua menjak ni... mulut aku agak leser jer kat Sahabat aku yg dok sebelah meja aku ni...Dulu ler jiran meja aku... tapi ler ni aku dah pindah tempat lain.. pindah sebelah partition jer... yang nampak hanya kepala dia jer.. hihihi.. Dalam bilik aku ni ada 4 org staff dan 3 org practical student, sorang perempuan dan 2 org laki2... yang laki2 pulak jarang2 dtg.. selalu saja ponteng... Aku tak kesah le.. itu hal dia.. bkn tak pernah tegur pasal kedatangan dia org tu...... Hari tu masa mula2 dia masuk sini, aku siap belikan "deodorant " sbb ada "Kehangetan" yang hidung aku tak boleh tahan... ahaks...! Mana boleh tahan dgn bau2an yg tak menyenangkan selama 5 bulan .

Nak citer pasal Sahabat akui ni... hari ni ada kawan kami, Ana dtg kat meja dia.... dari apa yg aku dengar, Ana(bukan dri unit kami) akan melangsungkan perkawinan.Tapi tak tau le bila nak kendurinya. Aku dengar jer nasihat2 Sahabat aku ni kat Ana... Bagus la sekurang2nya ada juga orang nak bgi nasihat2 berguna kepada bakal2 wanita yang akan bergelar Isteri. Tapi mana2 nasihat yang tak kena dgn aku ... sekali2 aku tegur dan pintas, maklumlah aku ni kan dah banyak makan GARAm... tapi takat ni lom lagi kena darah tinggi... harap2 jgn la sampai naik darah aku.... Cuma tadi suasana agak kecoh dgn mulut aku yang makin laser,,, hehehe

Pada aku le kan.. hubungan suami isteri melalui persefahaman memang amat membahagiakan... masing2 memahami hati budi dan tau apa kehendak kita... dan kita tau apa kehendak dia... selain tu diiringi dgn bertolak ansur... Tapi yang aku dengar dia banyak menyebelahi pihak lelaki/suami.... asik2 dgn perkataan.. "apa2 pun Ana kena hormati suami dalam apa cara pun.." aku kata... apa hal dgn kita sebagai wanita..? ada kah sebagai wanita/isteri tak perlu dihormati..?? boleh di pergunakan sesuka hati..?? apa pula mertabat isteri di mata suami?? Aku tak nafikan mertabat seorang suami mmg sangat tinggi... dia sebagai ketua keluarga... mmg berat tanggungjawabnya terhadap keluarga... dia juga yang akan di tanya dimuka keadilan kelak...

Sahabat aku ni juga sama2 dah makan banyak garam ... macam aku juga la... Tapi cara dia nasihatkan si Ana... seolah2 tak seimbang dan berat sebelah.... misalnya... kain baju "WAJIB isteri yg cuci, guna manual pulak tu... kalau org zaman purba... cuci kat tepi sungai la...kalau tak nanti baju rosak dek mesen basuh... "MASAK" tu tugas isteri juga... tu aku tak kesah la.... tapi bila dia kata, sidai kain dan angkat kain tu memang bukan keje lelaki dan dia memang tak akan buat walau apa jadi sekali pun...aku pun naik Hangeennn... hehehehe... kalau hujan... nak biarkan kain baju basah ke apa..??? owhhh sidai tak nak... tapi kalau malam2 angkat kain singkap kain....suka pulak erk.... aku mula la tinggi suara.... ahaks..!Ana pun tak nak dengar apa2 lagi... dia terus je keluar dari bilik kami... Fuhhhh.. lega aku..!

Sebenarnya sejak minggu lepas aku dah berhujah pasal rumah tangga dan hubungan suami isteri dgn Sahabat aku ni... hihihi okey juga la... sekali sekala dok ingat memperingati ...

Perkahwinan juga satu perjudian...kalau panjang usia sebuah perkahwinan tu adalah satu kejayaan menghadapi semua dugaan... dan rasa sedih bila kita dengar sahabat kita sendiri yang gagal tak sampai ke penghujung... sekarang ni ramai yang bercerai di usia matang yang anak2 pun dah besar2 belaka dan setengah2nya dah mempunyai ramai cucu... jauhkan lah semua itu...

Pastu aku tenguk sahabat aku tu.. muncung panjang sedepa.... hahahah gelak aku sendirian... tapi aku dah mintak maaf kat dia... biasa la kan... umie ni kan jenis mengalah....dah sama ofis... dah mcm saudara sendiri... aku mengenali dia dah lama.. sama2 report duty dulu2...

8 comments:

ei_da.. said...

hi kak umie.. rindu celoteh kak umie.. betul tu persefahaman penting dlm perkahwinan.. takde jurang yg mengatakan isteri wajib buat tu buat ni.. kalau suami yg bertolak ansur dia akan sama2 membantu... baru harmoni rumahtangga kan... heheh

umie@kakyong said...

eida..
betul tu eida.. persefahaman yang pentig.. dan juga saling bantu membantu.. sebab sekarang masing2 berkerjaya... kena bantu membantu kan..

Pp said...

saya juga setuju...mana boleh berat sebelah jer kan...

harus bertimbang rasa, sam2 jaga lah kan!!

umi, rajin2 la hapdet blog ni... :-)

umie@kakyong said...

pp..
Insyaalah umie akan update selalu...
TQ komen2 pp tu..

MAMAMIA said...

It takes a lot for a marriage to last. Bukan takat masak, basuh baju, kemas rumah aje kan...

Saya ni kena banyak berguru dgn Umie yg lagi dulu makan garam.

Selalu2 lah turunkan petua.

umie@kakyong said...

mamamia,
umie tak banyak mana sgt ilmu nak diperturunkan... umie ni org2 lama.. ikut cara lama.. tapi kan.. pendapat umie lak kan... lebih baik kita cakap berterus terang kalau kita tak suka atau suka... kalau kita diam diri... pasangan kita tak tau apa yg kita suka dan apa yg kita tak suka... begitu juga sebaliknya...

jgn banyak pendam rasa... nanti makan hati... tu la pendapat umie..

nana said...

hye kak yong , hehehe pa la , semalam masuk kat colum lain , tu yang tak dapat send

umie@kakyong said...

nana... tak per.. pelan2 nanti lama2 pandai le.. ehhh blog nana tu tulis le apa2 pun...