Monday, October 30, 2006


Salam sejahtera...
Hari ni 30 Okt bersamaan 7 syawal 1427H, aku dah mula bekerja walaupun masih mood raya. Kawan2 pun masih ada yg belum habis bercuti, ada la beberapa org dalam opis aku nie... Ada kala, fikiran aku melayang nun jauh di kampung halaman... Aku masih teringat suasana gembira bertemu sanak saudara, selain ayah ku yg semakin uzur dimamah usia. Seketika... aku teringat arwah ibuku yg telah meninggalkan kami sejak 6 tahun lalu...
Tahun ni memang giliran aku beraya di kampung ku. Sampai saja di halaman rumah, aku disambut oleh adik2 ku yg telah pulang lebih awal dri aku... Aku tau mmg adik2 aku menunggu kepulangan aku... sbb aku lah yg akan menentukan masakan juadah raya... ayam dah siap di potong, juga daging dah siap dibersihkan... anak2 pun sama buat kerja2 di dapur. Selalunya aku lah yg akan mengisi beras dalam sarung ketupat. adik bongsu terror masak rendang daging dan kuah kacang... adik sorang lagi terror masak ayam merah... aku ditugaskan buat pegedil dan masak lodeh...biasalah.. masakan belah selatan tanah air.... lontong tak boleh tinggal...
Pagi raya tu... sesudah menunaikan solat sunat aidilfitri, kami adik beradik berkumpul di rumah ayah... riuh rendah. Aku gembira tgk anak2 ku dan anak2 buah ku berpakaian serba baru... Seorang demi seorang bersalaman antara satu sama lain bermaaf-maafan...Aku tgk ayahku menitiskan air mata... Aku pasti,,, dia gembira sebab dapat berhari raya bersama2 anak2.. cucu2 dan cicit2... atau pun dia hiba teringat arwah ibu ku... Entah la... apa pun aku adik beradik tetap mendokan ayah dalam kesejahteraan selalu....
Sebelah petang setelah aku sekeluarga beraya kerumah ibu2 saudara ku... tiba giliran aku ke rumah ibu mertua ku pula...
Kita kena sama adil untuk tidak mengecilkan hati sesiapa... korbankan masa demi keluarga tercinta....

2 comments:

urs truely said...

umie.....:)

ah...dapat ku rasa suasana meriah ...walaupun gambar2 tu tak keluar kat sini..kena bloack oleh tapisan saudi agaknya...
hehehe
ada gambaq apa tu umie....dok tunjuk yg mewah ka apa ?

best bila semua mesra gitu kan...kan...


Arif

umie said...

hehehe ya ariff...
meriah sgt2... kueh raya hari tu ok ke?? umie tatau nak pilih yg mcmana... tapi teringat aisyah kata,,, anak2 suka mkn almond london... so umie order la yg agak2 anak2 suka...
Ehh... gambaq tu gambaq kita masa raya la.... hat mewah mana leh tunjuk2... hihihi sama la server kat opis umie... ada masa nak komen blog ariff, tak kuar kolem... ada ayat2 sensasi ker?? ya ampon..

umie

umie