Tuesday, July 29, 2008

cerita vateran



CERITA SATU

Abg Ali: assalamualaikum ummie
ummie : waaikumsalam..
Abg Ali : ummie sihat??
ummie : sihat alhamdulillah... abg apa kabar? lama tak nampak.. bz ke??
Abg Ali : Abg sibuk dgn cucu2,cuti sekolah depa dok balek rumah abang.
ummie : i see... berapa org cucu dah??
Abg Ali : ada 6 org cucu, 4 lelaki, 2 pompuan.
ummie : alhamdulillah...
Abg Ali :abang tak boleh lama, cucu dok main wire komputer, kejap2 putus kesian wife abang asik2 dok kejar depa.
ummie: tak apa, lain kali boleh sembang lagi.
Abg Ali : take care ummie, assalamualaikum..
ummie : waalaikumsalam.

CERITA DUA

ummie : assalamualaikum mim
mimah : waalaikumsalam
ummie : sihat ke?
mimah: sihat alhamdulillah, umie apa kabar?
ummie : sht alhamdulillah...
mimah : lama tak sembang ye..
ummie : tu le... lama tak nampak mim kat sini, sibuk ke mim..?
mimah : sibuk la umie, cucu ada kat rumah, i pulak jaga anak i bersalin dalam pantang, tu i lama tak masuk sini.
ummie : oowhh yer ke... alhamdulillah bertambah lagi keluarga u...
mimah : i baru je balik dri Penang hantar anak i baru lepas pantang. baru la i
dapat nak berinternet semula... kalau tak cucu2 i dok kacau, i tak
boleh nak buat apa ....
ummie : tak apa la mim.. nak buat camana...

CERITA TIGA:

Mr A : salam..
ummie : waalaikumalam... apa kabar u?
Mr A : baik2 sajer.
ummie : alhamdulillah. cuti sekolah baru ni tak kemana2 ke?
Mr A : i pergi pahang.. terengganu.. kelantan .. penang dan kedah
ummie : seronok la jalan2 cari makan.
Mr A :seronak jugak .. balik pening lalat duit abih hehehehe
ummie : tak pe sekali2 bawa family jalan2
Mr A : semua i bawa, termasuk menantu dgn cucu sekali..
ummie : Dah berapa org cucu u?
Mr A : nak masuk 2 org dah... hehehehe..
ummie : alhamdulillah....

CERITA EMPAT:

dzuan : assalamualaikum

ummie : waalaikumsalam

ummie : apa kabar

dzuan :alhamdulillah

ummie : tak sibuk ke mlm ni...

dzwan :tgh cari bahan....nampak umi abg tegur lah

ummie :oohh. terima kasih...

dzwan : umi sihat ka

ummie : umie alhamdulillah... sht2 jer

dzwan : famili camna

ummie : family semua okey...abg cri bahan apa tu

dzwan : utk persidangan 15 julai ni

dzwan : cari dlm internetlah

ummie : oohhh

dzwan : semua kena usaha sendiri

ummie :oh ye keee... yer la dah jdi org kuat Kedah lar ni.. umie sambil2 baca harakahdaily...

dzwan : banyak citer kat situ

ummie : haah.. banyak..hari2 mmg baca

dzuan : umie minat jugak no

ummie : hihihihi

dzuan :umie abg kena keluar ni, ada tetamu pula

ummie : ok bang..lain kali sambung citer

dzwan :lama lah tak sembang dg umie, tp nak buat camna

ummie : okey tak per... wassalam

dzuan : waalaikumsalam, t/care.

Itu ler kesah sahabat2 umie yg telah bergelar datuk dan nenek. Mereka semua tidak ketingalan untuk berchating atau berforum dan juga mungkin mempunyai friendster/myspace atau sebagainya. melalui alam maya sebegini, sekurang2nya membuka minda kita untuk lebih berfikiran positif.

8 comments:

ida.. said...

Skrg ni semua dah mudah kan.. sistem ni tak kira tua atau muda semua leh guna jika pandai kendalikannya kan kak umie...

umie@kakyong said...

Ida,
Betul tu...Sekarang dah zaman teknologi, apa pun kita kena ikut perkembangan terkini tak kira usia... janji kita gunakan dgn secara sehat...

Kama_Sutra said...

Salam mesra...
Cerita pertama dan cerita kedua mempunyai persamaan.. cerita tentang cucu .Seronok ye ummmie bila dah bergelar ni. Untungnya yang lelaki lah .. dapat gelaran Datuk .. lambat sangat nak dapat kurniaan dari pembesar negara tapi cukup lah dapat gelaran yang termaktub dalam al quran yakni Datuk . Yang perempuan je bunyi lain sikit .. nenek .. hehehehehe.
Awal bulan November ni insyaallah kama pun bertambah lagi seorang cucu.Ummie pun akan dapat cucu juga nanti.. insyaallah.
Kama ni jiwa muda ummie.Tak pernah rasa tua.Hanya bila datang cucu cucu barulah tersedar yang kama ni dah tua rupanya.kahkahkah.
Bagi kama yang penting yalah "Biar tua dengan ilmu jangan hanya tua usia",
Lagi satu kama nak bagitahu .. kali ni bila ummie beli sotong,udang dll ianya tak beranak dalam peti ais lagi ummie.Depa nanti keluar dari plastik tu sebab takut bila beranak pinak maka semuanya akan masuk kuali.Alamat yang tinggal hanya plastik lah ummie hehehehehehe.

mama ranggie said...

seronok kan umie kalo ramai kawan?

manja said...

salam...

biasa la...rakan-rakan seangkatan dgn kita je yg memahami dan persahabatan kekal lama...

umie@kakyong said...

Salam mesra juga kama,
Cerita pertama dgn ke dua tu sama... Kedua2 adalah kawan maya umie yg telah lama kenal.Bezanya antara keduanya tu hanya lah lelaki yg bergelar datuk yg berusia 60an dan wanita yg sudah bergelar NENEK, berusia dalam 50an.masing2 menafaatkan kemudahan teknologi masa kini.ummie seronok bila ber YM dgn mereka... bermacam2 cerita dan pengalaman yg mereka telah alami... bab keje, bab anak2 dan cucu2 mereka...

Tahniah Kama, nak bertambah cucu lgi sorang... semoga selamat semuanya... ummie pun nak juga merasa mcmana agaknya bila dah bergelar NENEK ... menurut cerita kawan2 vateran yg sudah bergelar ATOK/NENEK... mereka lebih menyayangi cucu dri anak2 depa... betul ke ??

Apa pun, kama kena jadi TUA sbb dah ada cucu... lain lah umie... kena la menten nampak muda sebab cucu tak ada lgi... hehehehehe...
Lagi lama hidup... makin banyak la mkn garam, ditambah pulak dgn asam nya... itulah dinamakan asam garam kehidupan..

Uiks kama... makanan laut lagi... apa pun umie nak kesana lgi, alang2 dah lalu situ... umie akan singgah membeli jugak.. hehehehhe

umie@kakyong said...

mama ranggie,
memang seronok mama.. bila dapat kawan yg boleh ngam dgn kita...

umie@kakyong said...

manja....
Betul tu manja... yang memahami saja yg tau apa erti persahabatan walaupun kita hanya kenal dari internet. umie kalau boleh nak kekalkan persahabatan, apa lagi yg dah kenal lama... cuma kdg2 tu takut org je yg tak nak kawan dgn kita... huhuhu....