Sunday, August 03, 2008

SEPI

Sesetengah orang kata, sepi itu indah. Umie pulak berpendapat, SEPI tu berkala, maksudnya... ada kala memang indah , dan ada kala memang membosankan.

Hari ni, pagi2 umie dah online.... itu bermakna sepi itu membosankan.
Bosan sebab anak2 tak ada disekeliling. Sabtu memang hari bekerja bagi syarikat PakYong. Kecuali umie memang sabtu bercuti. Sabtu Syahmie anak bongsu umie ada aktiviti di sekolah. Along pulak Jumaat malam memang rutin mingguan akan bermalam di rumah mak mertua, sebab isterinya masih belum dapat bertukar ke Kuala Lumpur. Sabtu malam baru dia akan sampai kerumah umie... dan bermalam disini pulak... sebenarnya umie tak kesah sangat, kalau Sabtu dan Ahad tu dia orang nak bermalam di rumah mak mertua dia.. sama saja.. dua2nya IBU.


Kak Illy biasanya Sabtu tengahari baru balik kerumah, Khairie pun sama... kalau kelas dia sampai petang Jumaat, Sabtu pagi baru balik rumah... Sabtu memang amat membosankan... kecuali umie ambil anak2 buah umie yg 3 org tu malam Sabtu...dan pagi Sabtu tu rumah umie riuh rendah dgn kerenah anak2 buah... SERONOK.... Intan2 TIGA org tu.


Awal pagi Sabtu ni, umie dah siap segala kerja2 rumah.... cuma nak siapkan hidangan tengahari sekejap lagi sebelum anak2 sampai rumah, dan kami boleh makan tengahari bersama.


Sepi itu kadang kala membuat kita rasa kerinduan. Rindu dengan kenangan masa lalu, dan akan mengimbau kenang2an indah semasa kecil, ada ayah ibu disamping kita, ada adik beradik disekeliling. Apa lagi kala dimusim buah2an sekarang... semuanya mengingatkan umie kepada kampung halaman. Insyaalah ptg ni umie akan balik kampung. Tapi.. dikampung juga SEPI sejak ketiadaan Ibu tercinta, yang ada hanya AYAH dan adik yg tinggal bersamanya.


Sebelum balik ke kampung, umie akan kerumah adik umie untuk menjemput INTAN2, umie akan bawa mereka ke kampung. Dia orang saja yang nak balik ke kampung.... anak2 umie semua ada saja alasannya bila umie ajak balik ke kampung... uhukkss..




Ini lah 3 orang INTAN, yang menghiburkan umie, dengan kerenah mereka, cukup menghiburkan hati.ada saja yg dia orang nak buat.... apa yg kita buat... dia juga nak buat
Tengah buat cucuq bawang le tu...




Sekurang2nya anak2 umie tau menyayangi insan2 kecil saperti mereka.


Jangan sampai hilang sudah... sentiasa dalam pemantauan. jgn sampai leka... sebab tu umie jarang bagi mereka keluar rumah kecuali ada yang perhatikan.



sayang semuanya.....

20 comments:

pB said...

Ummi ..

sepi kdg kdg tu baik.
tapi kalau selalu sangat, boleh stress jadiknya ....



tak lama lagi , insyaallah , ummi leh bermain dengan Cucu pulak ...

ida.. said...

Mmg sepi itu kdgkala membosankan kan kak... kdg2 rasa cam nak menagis.. tanpa teman... tp kdgkala ianya memberi kita ketenangan.... moga kak umie tak sepi lg yerr... kami semua ada di sekeliling kak umie....jauh di mata dekat di hati...

LADY^DI said...

Salam kak...
Ada PRO dan KONTRA kak bila kite berckp mengenai "SEPI". Ada kalanya kite mmg memerlukannya supaya kite dpt bermuhasabah diri tapi bila keadaan sepi itu keterlaluan ianya mmg mencengkam dan memkn diri kite sendiri.

Adoi kak...mmg mengerikan dan memilukan dgn keadaan yg x menentu kat anak2 kecil skrg nie. D x dpt bygkan perasaan hiba dan sedih ibubapa yg kehilangan anak. Tiada pesan dan berita. Tak dpt D nak anggarkan berat bahu mereka yg memikulnya kak. Cuma DOA di panjatkan agar mereka sentiasa dlm lindunganNYA. Amin...

Aleeya said...

Kak umie, online ym japppp...

umie@kakyong said...

pb,
Betul tu apa yg pb kata,,,Sepi ada kala mmg baik utk diri kita, tapi kalau selalu sangat membosankan dan kita akan fikir kepada benda yg kurang baik dan akan stress..

cucu... hihihii.. insyaalah kalau di izinkan Tuhan...

umie@kakyong said...

Insyaalah Ida, umie tak sepi utk lain kali, sebab tak lama kita akan menyambut bulan puasa... bulan yg di tunggu2... banyak faedahnya walaupun dikala sepi...

Umie doakan Ida selalu dalam bahagia..

umie@kakyong said...

Salam D,
Bila D kata boleh sepi boleh memakan diri kita sendiri, akak teringat pada ayah sewaktu mula2 kehilangan Ibu, oleh kerana terlalu sepi, ayah menghidap penyakit murung... tapi alhamdulillah sekarang bila anak2 kerap datang berkunjung, dia pulih spt sediakala.

Memang takut dgn cerita2 sekarang, orang hilang, kanak2 hilang.. kalau nak hilang tu bukan kira usia... apa lagi kanak2 yg tak reti apa2 lagi... jauhkan lah semua tu.semoga diberi perlindungan driNya...amin...

Baby D pasti dah besar ye... ;-)

umie@kakyong said...

Leeya...
Hihihi.. dah online tdi... cerianya Damia sekarang... comey sungguh.

garb_ina said...

Kak yong,
SEPI tuh perlu BALANCE. Hhehehe... tapikan Garb terliur tgk cucur bawang tuh. Huhuhu...nak sket...

ctz said...

sepi itu indah, dan sepi juga menyesakkan dada :)
ct tak suka bersepi-sepi la ummie...

sayang ummie~

umie@kakyong said...

Garb,
Cucur bawang tu mmg sedap hihihi.. nak rasa mai la rumah kak yong... bkn jauh sgt pun dgn rumah garb... cucur bawang cicah sos .. perghhh...

umie@kakyong said...

ctz,
umie pun tak gemar le sepi2 ni... sepi membuat kita rasa rindu dan teringat kenangan masa silam... tak suker... tak suker....!!

sayang ct jugak...
*hughs..

Pp said...

sepi dan kesepian...begitulah, sentuhan emosi insan yang berperasaan.
syukur, indahnya - dapat merasa.

arif.

umiiiiii: kita tiba KL jummaat nie...jommm jumpa!

umie@kakyong said...

Gab Ina,
mai la umah kak yong... boleh makan cucuq bawang cicah cili sos... perghhhh sedap

Kak yong nak tanye.. rasanya kak yong dah reply comments tdi... termasuk ctz sekali...

Tapi pgi tadi..hilang komen2 yg dah kak yong jawap... kenapa yer??? Garb buley jawap tak??

umie@kakyong said...

Blog umie ni pening gamaknya.... bila dah repply komen... aleh2 hilang... kejap ada... kejap tak ada... pasai pa lagu ni..??

Kama_Sutra said...

Hai semua tak suka pada SEPI . Hanya Kama yang menyukai SEPI. Sebab tu nama pena kama Insan Dari Kamar Sepi.Nama blog kama pun Kamar Sepi.
Sepi memang indah.Penuh ketenangan dan mudah melahirkan berbagai ingatan serta ilham.Sepi juga menuntut kesabaran serta ketahanan diri.Kebosanan hanya lahir kiranya kita tak dapat membiasakan diri.Semudah itu.
CTZ kalau tak nak sepi kena regu dengan Kama .. kahkahkah

umie@kakyong said...

Ariff,
alhamdulillah dah sampai KL, mungkin masalah kot blog umie ni...sbb tu lewat display komen dri ariff..

Kalau tau awal2 dah tunggu kat epot... hihihi...(gurau tau)

umie@kakyong said...

umie nak senyum2 je kat kama... tak tau nak cakap apa.. sbb blog umie ni meragam ke apa erk...

SORAYA said...

nanti Umi beli VCD citer SEPI. ( baru habis panggung last week). Menonton filem SEPI, membuatkan kita sedar, hidup kita dikelilingi orang2 yang kesepian.. Banjir panggung .. tangkap leleh umi... :) :)

umie@kakyong said...

Su,
nanti umie nak beli jugak... Umie setiap Sabtu sepi... ahaks

satu hari nanti kita akan merasa kesepian seorang IBU bila anak2 dah meningkat dewasa.. atau anak2 dah berjauhan dri kita.. uhukk uhuk...