Thursday, February 03, 2011

SELEPAS BERSARA.

Tinggal beberapa hari lagi aku nak bersara. Bersara wajib. Aku pilih usia 56th untuk bersara dan aku rasa di usia ni yg paling sesuai dgn aku. Ramai jugak rakan2 ku yg bersara di usia 58 tahun, tapi aku rasa 56 tahun tu dah mencukupi untuk aku. Sudah sampai masanya untuk aku menamatkan perkhidmatan aku di sektor kerajaan selama 32 tahun. Tahun 1979 sehingga tahun 2011... lama kan... Pengalaman suka duka, pahit manis, akan ku kenang sehingga akhir hayat.

Aku pernah bercuti tanpa gaji selama enam bulan ketika anak2 ku masih kecil. Demi anak2 tersayang ku. Aku mahukan keselesaan anak2 yg seramai lima orang waktu itu. Ketika itu anak bongsu aku berusia enam bulan. Satu kepuasan bila kita dpt mengasuh sendiri walaupun aku tak ada GAJI.Aku dapat penat//letih tapi semua tu mmg kehendak aku sendiri untuk kebaikan keluarga dan jalan yang di redai Allah.

Tapi sekarang bila anak2 dah membesar.. dah berkahwin dan ada kehidupan sendiri, doa Ibu hanya satu.. agar anak2 aku di beri keberkatan dan kebahagiaan di dunia juga di akhirat.

Perancangan selepas bersara?? Soalan kebanyak RAKAN2 aku. Soalan ini yg selalu memeningkan kepala aku. Aku tau memang kena ada perancangan utk aku... Tapi perancangan yg bagai mana ..? Adakah aku kena buat business? Perlukah aku membuat kerja2 yang merumitkan fikiran aku? owhh.. tidak la kot. Ini lah masanya aku nak rehatkan diri aku dan aku tak nak fikirkan pasal kerja2 lagi. Ini lah masanya utk aku mencari ketenangan dan jalan keredhan Illahi. Aku nak abdikan diri aku ke jalan menuju ke SANA. Di SANA yang pasti kita semua akan tempohi. Selama kita berkerja banyak hal2 Akhirat yg kita belum laksanakan. Ini lah masanya untuk aku memperbaiki diri ku dan menambah dgn ilmu2 akhirat.. insyaalah.

Apa yang aku tulis ini adalah rasa hati aku bila awal pagi tadi aku menelefon saudara aku, dan dia memberi pandangan dri pehak dia sendiri mengenai persaraan aku yg tinggal tak berapa lama lagi. Ayat yang cukup tak menyelesakan hati dan tertinggal di benak fikiran aku.

Insyaalah semua nya akan berjalan dgn lancar dgn apa yg aku rancang. Hanya kuasa Tuhan yang akn mengubah sesuatu sebab DIA maha mengetahui aku percaya pada.Qada' dan Qadar. Hanya DIA pemberi rezeki kpd umatnya...







4 comments:

DrSam said...

Assalamualaikum umi. Saya ucapakan selamat bersara dan dan berdoa agar umi dapat menjalani kehidupan selepas bersara dengan lebih tenang dan lebih peluang mempersiapkan diri untuk ke destinasi seterusnya.

Aleeya Atinza Saaid said...
This comment has been removed by the author.
umie@kakyong said...

Salam aleeya...lamanya tak ber BLOG.. kalau kat rumah sejak bersara ni tak sempat nak menaip.. ada je keje yg nak di buat...
sekarang ni dah jaga cucu . hampir 9 bulan usianya...tak lama lgi jalan la tu.. senang sikit tok ma nya...
Kalau nak citer pasal bersara ni.. nnti aleeya nak bersara awal pulak... hhehehe,,, mmg la best sgt. tak boleh nak diperkatakan. mcm2 kita boleh buat.. ikut suka hati kita.. kalau masa kerja dulu semua terhad.. insyaalah satu hari nanti Aleeya akan merasa juga. kak umie doakan semoga aleeya diberi kesihatan yg baik... insyaalah.

eddy soewantoro said...

Piye kabare mbak yu, wis suwe ora nulis ning blog.

salam

*AntenaTV Bagus, AntenaTV Rakitan, AntenaTV Digital
*AntenaTV Sederhana, AntenaTV Yang Bagus, AntenaTv LED
*AntenaTV Wajanbolic, AntenaTV UHF, AntenaTV Tanpa Boster, Cara Buat AntenaTV
Nonton TV LEBIH ASYIK, dengan AntenaTV Bagus Wajanbolic
http://antenatv-rakitan.blogspot.com

Batik KHAS Bekasi dgn CORAK/MOTIF yg sesuai PAKEM & FILOSOFI BATIK BEKASI
http://khasbatik.blogspot.com