Tuesday, December 18, 2007

Selamat Menyambut Hari Raya Korban


Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha kepada semua rakan2. Kepada yang akan beraya di kampung, berhati2 di jalan raya... sekarang musim hujan dan banjir di setengah2 tempat.
Umie pelan nak balik ke Muar esok iaitu sehari sebelum raya.
Tapi.....
anak2 umie semua tak nak ikut balik kampung.... depa nak beraya kat KL, susahnya hati aku. Tak kan umie dgn huby je yg balik kg...?? kalau kita ajak balik ke kampung,,,, soalan dia org" Kat kg. ada sapa?? " umie jawap le.. "kat kg ada Iddin anak Mak Itah, ada intan2 payong anak cik Nani...." Dia org terus diam dan umie pun mati akal...
Esok nak usaha juga pujuk2 balik ke kg....
Umie kesian kat ayah, kesian juga kat mak ayah mentua umie. Ayah masih ada anak2 lain yg dtg menjenguk selalu tak kira waktu, sbb adik duduk tinggal berdekatan dgn rumah ayah.
Tapi...
Mak dan ayah mertua umie, hanya tinggal berdua sahaja, ayah mertua kelihatannya semakin uzur... tak sanggup kalau raya ni umie tak balik beraya dgn dia org. Ada anak lelaki sulong tinggal berdekatan, tapi Tuhan lebih menyayangi dia dan kembali ke Rahmatullah 3 tahun yg lepas, dalam usia 60 tahun kerana kanser usus. Hubby ada 6 beradik, 5 laki2 dan 1perempuan. Hubby anak ke 3. Adik dibawah dia laki2 pun meninggal dunia 6 tahun lepas kerana kanser kelenjar. Sekarang ni tinggal la 4 beradik yg semuanya dah kahwin. Semua adik2 hubby beraya kat rumah mentua masing2... kesian pulak kalau aku tak balik beraya... tak kan dia nak beraya berdua je...
Di Johor,
Raya Haji tak semeriah di negeri Pantai Timur...
di kampung umie juga kg hubby sambutan ala kadar sahaja, tak ada sapa pun yg dtg ziarah, cuma makanan tu masakan mcm raya aidilfitri juga ,,,, ada ketupat rendang, lontong, kuah kacang... makan la kami sekeluarga.... bersama2.



*nak pujuk anak2 ajak balik kampung*

15 comments:

idham said...

selamat hri raya ...umie!!
salam untuk pak yong dan anak2...

JD idham

Kak Lady said...

Selamat Hari Raya buat umie seeluarga....

umie said...

Selamat Hari Raya juga buat arif, meriah kat sana na....ramai sahabat handai.
kirim salam dri umie utk aishah juga anak2...



KakLady,
Sama2 la kita menyambutnya... tq

WAN ZUHA ISHAK said...

Salam aidiladha dari zuha utk umie sekeluarga.

Pujuk jgn tak pujuk. Sedih arrr zuha. Dah la malam raya keje sampai close business hour... Sampai kat rumah for sure almost 1 am, pastu pagi raya masuk keje pagi kul 7am. Huhuhuhu

-zuha-

mama ranggie said...

umie,selamat hari raya k!
pujuklah pelan2...

umie said...

Salam aidiladha wan zuha,
nak buat camana erk.. kalau dah keje tu.. keje juga... tak pe lepas ni kalau ada cuti lagi... berehat je la... dok umah ka.. makan angin ka,,,,

*salam ingatan buat zuha..

umie said...

mama ranggie. selamat aidiladha buat mama sekeluarga juga,

anak2 mmg tak nak ikut dah... umie dah jenuh pujuk ni..

tapi umie dah siapkan rendang dgn kuah kacang utk depa... mlm nnti depa masak la ketupat sendiri...

huhhu.. sedey pulak rasanya..

OndeOnde said...

cuba umie bilang macam ni, nanti esok2 anak2 dah kawen umie pun sedih kalau anak2 tak jenguk - macam tu lah tok rasa kalau tak balik...

kami raya kat KL jer - muor tak banjir ke?

arsaili said...

salam eid ul adha

umie said...

Onde2,
Kak illy dgn Along mmg tak balik kg sebab depa keje jumaat tu,Along ada keje nak kena settle sbb dia baru balik dari Korat, Kak Illy pulak cuti tinggal setengah hari je... yang lain2 tu kununnya nak temankan kakak dan abg dia le nak raya kat KL...bila fikir2 balik, biaq ler depa beraya kat KL adik beradik....
Muo tak banjir, petang Raya tu umie bawa mak dgn pak mentua ke KOta Tinggi... tak banjir juga... perjalanan lancar.

umie said...

Arsaili,
Salam Idul Adha juga buat buat Arsaili sekeluarga.. TQ

MAMAMIA said...

Salam Aidil Adha utk Umie.

Kami sekeluarga beraya kat rumah aje tahun ni, ada org tak sihat...

ves said...

alo akak..ni adik akak yg nakal ...nak mintak maap dr abg,akak n fmly ...hari ni last hari raya eid adha..hehe so...maaf ye kalo saya selalu kaco akak :) wsz

umie said...

mamamia, salam aidiladha juga utk mamamia sekeluarga... sapa yg tak sihat tu..?? semoga dia cepat sembuh....

umie said...

ellow ves yg di ingati... salam aidiladha buat ves sekeluarga.... kaco akak..?? hehehe kaco senda gurau tu... tambah kemesraan...