Saturday, February 23, 2008

CACA MERBA

Nampak sibuk tak umie sekarang ni??? Ini lah salah satu hasil kerja tangan yang umie buat...

Sambil2 aku susun bunga ni.... otak aku berfikir juga... mana patut aku nak bubuh nanti... Itu gubahan bunga yang belum lengkap, masih banyak kekurangan nya... sebab tu aku ambil cuti minggu depan sebab nak siapkan kerja2 kat rumah yg masih terbelangkalai. Nak ronda2 Kuala Lumpur. huhuhu.. penat nya... kena naik bas, sebab parking mahal bangett...

Padang di depan rumah aku. Ada 2 tingkat padang.Satu atas dan satu di bawah. Padang atas dijadikan taman permainan kanak2, luas la jugak Lepas tu, tetiber dalam 4, 5 hari kebelakangan ni dibena sebuah bangunan yg aku tak pasti utk buat apa? Mungkin Dewan kecil rukun tetangga. Masa ni lah persatuan penduduk area rumah aku meminta kelulusan membena bangunan kecil ... yer la kan.. nak pilihan raya(aku agak jer la)
Padang yg dibawah tu, betul2 depan rumah aku... Tu padang bola keranjang. Kebanyakan yang datang main bukan dri kawasan FAsa dua ni.. tapi datangnya dari lain2 fasa sebab biasanya mak atau ayah dia org akan hantar anak2 ke sini...
Besar kemungkinan Kenduri kawin Along nanti umie nak berkemah di sini.
Ini gambar mak ayah kucing2 kecik ni... comeyy sgt kucing2 tu... pasangan kucing yang ideal, ibarat suami isteri gitu... selalu aku perati, kesana kemari berdua2an.. belum pernah lagi aku tgk perangai kucing mcm tu.. makan sama2.. tido pun sama2.. walhalnya dulu2 depa ni adik beradik... bila dah remaja dah jadi girlfren boyfren pulak... pastu aleh2 yg betina tu mengandung dan Si-ibu beranak 3 ekor. Aku pun tak tau nak tgk mana jantan dan mana betina. Bila Ibu dah beranak, si Bapa nya tak payah orat2 kucing betina lain, sebab si isteri dah siap ada. hihihi
Kalau ada kucing jantan datang nak orat si Ibu kucing tu... SI bapa kucing akan menghalang... selamat la si Ibu kucing.. hik hik hik..
Anak2 kucing yang comey2 belaka... gebuuu.. tapi sekoq dah mati, mungkin tak cukup zat masa dalam perut si Ibu... sebab saiz dia kecil dri yg lain... nak bubuh nama apa erk..??

Gambar di ambil tghari tadi, semasa aku keluar ke Office dari rumah. Jalanraya sedang didalam proses menaikan taraf . Ini lah jalan dari arah Gombak/Bt. Caves /Karak HIghway menghala ke KL melalui Jalan Sentol atau ke Setapak. Pagi memang jem giler2.

17 comments:

Kama_Sutra said...

Persiapan untuk sesebuah majlis perkahwinan memang mampu menjadikan kita dalam situasi yang membimbangkan.Terutama bila ianya merupakan pertama kali kita mengadakannya.
Banyak yang difikirkan.Banyak yang hendak dilakukan.Bila kita terbayang sesuatu yang menarik kita tersenyum.Tapi kita gusar kalau apa yang dibayangkan itu adalah sebaliknya.SIAPA yang dapat menghulurkan bantuan fikiran serta tenaga dalam saat saat seperti ini.Kekadang kita jadi buntu.
JANGAN BIMBANG .. semuanya akan berjalan lancar.Apa yang perlu ialah KETENANGAN.Dari Ketenangan akan kita NAMPAK jalan nya.
Kama ingin memberi sedikit pandangan yang mungkin dapat membantu ......
KAD JEMPUTAN : Berapakah Kad Jemputan yang kita HANTAR ( bukan yang kita print ).Dari jumlah yang kita hantar berapa ramaikah yang kita jangka hadir.
JEMPUTAN SECARA MULUT (tanpa kad)
Pastinya ada diantara rakan tolan serta sanak saudara yang kita jemput secara mulut.Kita kena ambil kiranya jumlah yang mungkin hadir dari cara ini.
Cara-cara lain seperti sms.telefon dan cara lain lain kiranya ada juga hendaklah diambil kira jumlahnya.
Setelah Kita Dapat SATU JUMLAH BESAR (anggaran kita) maka kita telah dapat MERANGKA PERSEDIAAN yang berkaitan dengan jemputan seterusnya .
MAKANAN...
Penyediaannya secara Catering atau Secara Berkampung ( Masakan Sendiri Bergotong Royong )
Catering .. datang dalam berbagai pakej.Ada yang hanya menyediakan makanan sahaja atau makanan dengan pelayannya sahaja atau Pakej penuh yang menyediakan Makanan Untuk Jemputan,Makanan Pengantin,Khemah & Kerusi Meja serta Pelayan.Siap.Tinggal kita pilih sahaja.
Cara Berkampung ( masak sendiri Bergotong Royong).
Semua barangan keperluan kena lah kita sediakan.Dari rempah ratus hinggalah ke Tukang Masaknya.Khemah serta kerusi mejanya kenalah kita sewa.Pinggan mangkung dan cawan pun kena sewa juga.Jangan lupa tentang Pelayan pada hari majlis dan Tukang Basuh Pinggan mangkuk yang mesti disediakan.Itu semua kena diurus dengan baik.
Catering merupakan cara yang menyenangkan.Bersih dan teratur.Tidak begitu memenatkan.
Berkampung pula Penuh Kemeriahan tapi memenatkan.Kalau salah urus tentu terjejas majlis.Soal makan minum mungkin tak begitu kita risaukan.Makanan Pengantin pun kita kena siapkan.Dari segi perbelanjaan cara Berkampung mungkin menjimatkan sedikit.
BUNGA TELUR atau seumpamanya kita sediakan mengikut anggaran tetamu yang bakal hadir.MUNGKIN untuk Rombongan Pengantin kita sediakan sesuatu yang lebih menarik sedikit.
Beberapa orang perlu ditugaskan sebagai Pemberi Bunga Telur atau seumpamanya kepada para Tetamu kita (samaada kita buat cara Catering atau Berkampung).
JANGAN LUPA TETAMU dari pihak YANG DATANG BERSAMA PENGANTIN.
Makan Hadap Hadap ( meja pengantin) Sebaris meja yang dihias bersama 10 kerusi dikira sesuai.2 untuk pengantin dan 8 lagi untuk keluarga pengantin ( dalam situasi ini Keluarga Pengantin Perempuan sebab anak ummie Pengantin Lelaki).Khas kan juga beberapa meja untuk Rombongan Pengantin Perempuan agar mereka dapat bersama sama menemani pengantin menjamu selera.
Dalam tulisan ini Kama hanya menyentuh soal persediaan majlis makan minum untuk para tetamu jemputan sahaja.
Persediaan sebelum itu seperti Persediaan Barang barang Hantaran tak perlu rasanya Kama sentuh.
Bunga yang ummie gubah tu boleh ummie gunakan dalam menghiasi barang barang hantaran nanti.
Pandangan serba ringkas dan mana ada kekurangan tu harap maaf je lah.

IKHWANI said...

Wah, panjang tips Umie dapat ni ha :)

tenang2kan fikiran ya Umie.

Kucing tu comel jer, tapi saya ni cuma minat tengok jer tak minat nak bela..hehehehe..mak saya suka kutip kucing2 terbiar dia kasik makan, aleh2 ada jer kucing yang datang dari entah mana-mana..

Kucing nak bagi nama apa? Mek Som boleh? hehehehehe..gurau jer ;-)

Kama_Sutra said...

Tengok sikucing terpandang yang mendukungnya..Sama gak dengan ondeonde Kama tak pandai dengan kucing tapi kalau yang dukung sikucing tu pandai le....hehehehe
Sikucing pandai mencakar.. bahaya gak tu ..Yang dukung kucing tentunya selalu potong kuku .. kurang bahaya kan.... kahkahkah
Sikucing gebu ke yang mendukungnya yang gebu .. kena fikir baik baik ni.
Ah! dah dapat jawapannya....
Ummie le lebih gebu sebab yang lain tu kira kecik kecik lagi.yeyeye

Qaseh Bidadari said...

umie,pjgnya n3...

comel anak2 kucing tu...

bunga2 tu pon lawa2...

kalo bab jem ni yg malas nak tempuh...

sebbaik mama dok PD...x lah sakit jiwa tempuh jem...

umie@kakyong said...

Kama,
Terima kasih yg tak terhingga atas pandangan panjang lebar yg kama tulis dlm comment ni... akan umie jadikan panduan nanti.
Sememangnya perlukan sahabat2 yg memberi pandangan utk kita selain keluarga sendiri.
Insyaalah umie akan cuba hubungi catering yg menguruskan majlis kenduri anak kama tempoh hari... masakan pun sedap, dan dia akan uruskan semuanya...
Kama, sekurang2nya umie tak buntu lagi dah sekarang ni .
Apapun, nak ucap sekali terima kasih dan sampaikan juga salam pelok cium buat Ct Zaleha...


Keh keh keh.. kucing tu mmg gebu le... bukan umie yg gebu... ni.. nak ngata gebu ke gemuukkk.... hehehe.. ya ampon....

Apapun kan kama... umie dah lapang dader bila kama buat penjelasan mcm tu.. tq

*kau lah sahabat ku*

umie@kakyong said...

Onde,
Umie ni kan... sekeluarga semua suka kucing... kecuali Pak Yong je yg tak layan kucing2.... hihii..

Umie bertuah dpt sahabat yg boleh meringankan bebanan fikiran umie... termasuk juga onde... Terima kasih kerana selalu memberi semangat buat umie...
Harap onde & family dlm kebahagian selalu. amin..

umie@kakyong said...

mama ranggie,
Mcm tu le.. hari2 pergi danbalik kerja kena jem.... sabar jer le...

Anak2 kucing tu kalau boleh tak payah besar.. biar mcm tu je kalau boleh... hehehe sbb kalau dah besar kecomelan nya kurang... kan mama....

cantik erkk bunga tu... TQ
Harap mama sekeluarga bertambah bahagia.

WAN ZUHA ISHAK said...

comel betul kucing tu. rasa cam nak peluk cium aje. hahahaha...

pasal kenduri tu, zuha tau umie berdebar debar coz first time nak sambut menantu. dah tu kalo bleh semua nak berjalan ngan lancar aje tanpa ada masalah. jgn stress k. kalo stress semua tak jadi.

@e_da said...

rajin kak umie buat bunga tu... mesti rissaukan majlis tu... takpe buat pelan2.. like my mum dulu bunga telur kita kt beli yg ready made tp dia nak buat sendiri gak... maybe puas hati kot buat sendiri.. dapat yang cantik kos pun murah... apapun all the best for kak umie. nak sambut menantu. buat checklist senarai je mana yg dah n belum... hihih

Yaya said...

cantek hasil tgn kak umie,

kak umie ..girl yg pegang kucing tu ke nak kawen hehe, ke salah org hiksss

apepon lawa la girl tu, kirim slm yer!

umie@kakyong said...

Zuha,
hhihi anak2 kucing kecik2 mmg comel..

Insyaalah semua berjalan dgn baik... zuha apa habaq?? bz ka lar ni.

umie@kakyong said...

Ida,
Rajin tu tak le.. tapi mmg minat buat benda2 mcm tu.. bkan nak kira sgt pun... tapi yg penting tu ada lah kepuasan hati kita..
wwahh.. mak Ida rajin jugak erk...
umie tgh dok buat apa yg perlu sekarang ni... TQ erkk IDa

umie@kakyong said...

Aleeya,
Mekasih atas pujian tu...

Tu anak dara umie tgh tunggu result SPM.. yg nak kawin tu abg sulong dia.. hihihi...

Umie kata kat dia... nnti kalau result SPM dia tak bagus.. umie nak kawinkan dia... hahaha,,,,ok insyaalah umie sampaikan salam leeya.

LADY^DI said...

Salam kak..
Sory kak coz lama menenggelamkan diri heheheh bkn lemas le kak cuma x tau nak kasi pendapat bab2 persiapan kawen. Dulu jd ratu sehari..tau2 dah siap je persiapan leh my parents N family heheheh.

D cuti EXACTLY on my akad nikah ceremony..PHEW..nasib sempat dandan dan mana2 yg patut hahahaha. Alhamdulillah majlis D berjalan lancar dan D doakan gak agar segala persiapan walimatul urus yg akak sekeluarga bakal lalui di permudahkan olehNYA. Amin!! Amin!! Amin......

Oh ya buat akak dan semua kawan2 yg ada kat laman blog nie...Mai le jenguk website tudung nie...cantik tau tudung sulam dia...D ngah promote le nie ahakssssss. D dah beli erkkkkkkk 20 helai..2 dia..hahahahaha.

Feel free 2 browse though people

http://tudung-online.com/?ref=NORHAMDIANA

Love me tender
LADY^DI

umie@kakyong said...

Salam LadyD,
Kak yong tau D kawin pun ada org yg sampaikan kat akak...alhamdulilah semua dah selamat..Dah ada baby pun sekarang... hihihi..

Seronok kan nak jadi pengantin hihihi... sebenarnya kan D.. mak ayah mmg seronok bila nak dpt menantu...tak kira lah.. menantu tu laki2 ke perempuan... kita terima segalanya kerana itulah jodoh dia... harap2 mereka akan dapat menjalankan tanggungjawap sebagai suami/isteri dan juga ayah kepada anak2 dia org nanti,itu saja lah doa ibu utk anak2 kita.

Kak Yong dah tgk website tudung tu... mmg lawa2 belaka,,,, insyaalah nak jugak order nanti,, mak pengantin kena la tudung yg lap
lip lap jugak kan... hehehe

Doa akak D sentiasa dalam bahagia... aminn..

Mak Teh said...

Salam Umie, Mak teh jenguk blog umie harini nak tengok sapa dia umie ni. Ada juga entry yang menarik perhatian mak teh. Nanti lainkali jumpa lagi.

umie@kakyong said...

Salam Mak Teh,
Terima kasih sudi jenguk2 blog umie yg tak seberapa ni...

Siapa umie??
umie masih berkerja dgn Govt yang masih menunggu tahun2 berikutnya akan bersara... jika di panjangkan usia...
Mempunyai 5 org anak 3 laki2 dan 2 perempuan... yang sedang meningkat remaja...
Senang2 dtg lagi ye Mak Teh..