Wednesday, March 19, 2008

BUKAN MERAJOK.

Assalamualaikum WBT.
Lama rasanya tak tulis entry baru... bukan lah bz sangat pun.... tapi oleh sebab banyak perkara yang perlu di fikirkan, maka umie jarang jenguk blog kawan2.... maaf banyak2.
Kepada kawan2 umie yang call atau sms atau YM tu... umie ucapkan terima kasih kerana sudi bertanyakan kabar... "umie tak merajok"....apa la yang nak di rajukkan.. hanya mendiamkan diri buat seketika.

Mengenai PRU12, umie pun tak nak komen apa2 di sini... sekarang ni menteri2 kabinet pun telah dilantik oleh PM, dan kita sebagai rakyat bawahan kena akur dgn keputusan PM dan umie dapat Menteri Baru iaitu : Datuk Ahmad Shabery cheek dan timbalannya ....Datuk Tan Lian Hoe , yang sebelum ni umie tak mengenali pun... ahaks..


Cuti sekolah baru2 ni pun umie tak kemana2.... sebab umie menghantar Yana ke Chenor Pahang untuk mengambil result SPM nya. Umie pergi dgn 2 orang kawan Yana... Dalam perjalanan yang dingin kerana hujan yang sekejap renyai2 dan sekejap agak lebat. Masing2 mengharapkan result yang terbaik...

Lebih kurang jam 10.30 pagi kami sampai di Sekolah Menengah Teknik Chenor.Tak berapa ramai yg hadir, mungkin hujan... lagi pun kebanyakan nya pelajar2 sekolah tersebut datangnya dari lain2 Negeri, spt Kelantan, Terengganu, Kuala Lumpur, Johor selain dari Negeri Pahang sendiri.

Umie sebenarnya tak pernah hantar anak2 ambil result SPM sebelum ni... jadi ini lah pengalaman pertama kali menyaksikan ragam anak2 semasa mengambil keputusan pepereksaan... Bukan bermakna umie tak nak meraikan kejayaan anak2, tapi anak2 yang tak mahu umie ikut sama... tak pasti kenapa??
Keputusan SPM Yana tak berapa memuaskan, tapi kira okey laa.... umie tak memaksa anak jadik pandai... tapi kena ada wawasan untuk masa depan... itu sahaja harapan umie dan hubby... kerana umie tak punya harta yang nak di bagi2 utk dia orang.... hanya sekadar ilmu didader... selain ilmu akhirat.


Pemandangan yang menghijau, sejuk mata memandang... Kalau ke area Pahang mmg tak lupa singgah makan di Hentian Temerloh.... makan nasik berlauk ikan Patin dan ulam2an

Walaupun dapat keputusan yang bukan yang di harapkan... umie tgk mereka nie tetap senyum... tapi dalam hati tak siapa yang tau... masing2 mempunyai perancangan tersendiri untuk masa depan.

*Ucap terima kasih buat Amie, Kama, Olie, Manja, Hasnor, Fakrul dan Practical Student di Office umie... atas ucap bezday buat umie... muahhhh semua...

23 comments:

Unknown said...

Assalamu'alaikum....
Allow kak Umie, apa kabar? Pasti baik2 aja, kan. Mau jawab pertanyaan kak Umie di blog saya kemarin. Di Indonesia saya tinggal di profinsi Kalimantan Timur. Tapi orang tua saya tinggal di Jogjakarta, Jawa Tengah sana. Untuk sementara itu aja dulu ya kak. Salam.

@e_da said...

takperla kak umie... kdg2 tak semestinya keputusan yg elok akan berjaya.. ramai juga yg takat SPM tp berjaya dlm hidup... asalkan rajin usaha pasti ada rezki masing2 yg Allah janjikan...

WAN ZUHA ISHAK said...

salam umie,

happy belated besday. take care...

mwahsss

WAN ZUHA ISHAK said...
This comment has been removed by a blog administrator.
IKHWANI said...

kadang-kadang perlu lari dari rutin supaya cergas balik.

terima kasih doa umie untuk saya..hanya Allah saja yang mampu balas.

adik saya pun tak berapa cantik result SPM dia tapi buat apalah kita nak sedihkan perkara yang dah tersurat...lebih baik fokus kepada masa depan, buat mana yang patut. Rezeki di tangan Allah, samping usaha, yakin dan doa pasti ada peluang.

umie take care ya?

umie@kakyong said...

Waalaikumsalam...
Faradina... malu la fara panggil umie kakak,... rasanya faradina ni baya2 anak auntie...

alhamdulllah auntie sihat2 saja... bagus sekali blog fara.... auntie udah baca kok.. :))

harap faradina dalam situasi ceria2 selalu.. t/care ya..

umie@kakyong said...

Ida,
Umie setuju tu... semua tu Rezeki masing2... Harapan mak ayah utk anak2... supaya berjaya demi masa hadapan... insyaalah...

umie@kakyong said...

Terima kasih Zuha... :))

Zuha juga t/care ya... semoga berjaya dalam apa juga pun...

umie@kakyong said...

Onde..
Insyaalah...
Begitu lah hendaknya...

Nak mintak no fon onde.... harap tak keberatan..

Onde juga... t/care... semoga selamat dunia akhirat...

Qaseh Bidadari said...

umie..

betul tu...adik mama pon x cantik sgt result tp ade usaha nak sambung study...kekadang rezki kite bukan dlm pelajaran tp mungkin dgn bakat atau cara lain...kite mana tahu?kite x tau satu hari nanti allah turunkan rezki yg melimpah ruah dan kite usaha kan dgn cara yg betul..kan allah itu maha adil dan saksama...

umie@kakyong said...

mama rangie,
Betul mama kata tu.. semua Rezeki Allah bagi.. kita tak tau hari2 yang mendatang untuk anak2 kita.. tapi insyaalah setakat ni anak2 umie berjaya dgn apa yg di cita2kan... walaupun dia org bukan budak2 yg di kategorikan pandai masa di sekolah menengah... tapi bila dia org sambung belajar... dia cemerlang dalam pelajaran... alhamdulillah..

silversarina said...

salam perkenalan,

Anak-anak ni tak mestinya cerdik dalam akademik sudah dikira berjaya . Apa yang paling utama dapat mendidik mereka menjadi insan yang berakhlak mulia, itu lah kejayaan yang sebenarnya. Mereka dapat hidup berdikari tanpa menyusahkan ibubapa , itulah kejayaan sebenarnya.

Apapun peluang mneyambung pelajaran kian terbuka luas, semoga anak umie teruskan usaha menuntut ilmu di usia yang masih muda ini.

IKHWANI said...

no fon saya boleh aja..

kosong
satu
dua
enam
lapan
lima
dua
lima
satu
kosong

hehehehehe...

-ctz- said...

UMMIE!
Salam ummie salam...
Ampunnn sebab tak wish ummie bday...
SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR UMMIE... SEMOGA HIDUP UMMIE SEKELUARGA BERTAMBAH BERKAT DAN DALAM KEREDHAAN ALLAH TA'ALA SELALU.
Ampunnn ya ummie... Ct wish lambat...

Salam sayang pelok ciyom dari CT di alostaq.
**Always miss ummie.. >:D<

umie@kakyong said...

Salam kenal Silversarina...
Betul tu apa yg sarina kata...kejayaan ibubapa bila dapat mendidik anak2 menjadi insan berguna dan berakhlak mulia... dan tau menghormati mak ayah...

sekarang banyak kolej2 untuk menyambung belajar... tapi selepas belajar anak2 sekarang terpaksa menanggung hutang... hutang pengajian... kalau tak dapat pinjaman dri mana2 institusi kewangan, anak2 yg pandai pun tak boleh nak sambung belajar... bukan semua kolej ada menyediakan asrama kan... kalau ada pun tak mencukupi... sbb peningkatan bilangan pelajar.

umie@kakyong said...

Ondeh,
Terma kasih no fon tu... hihihi.. nanti umie akan call onde na...

ailuv u

umie@kakyong said...

Salam Ct...
mwahhh ... terima kasih ct... tak pe.. lambat ke cepat... no prob..
yg penting ingatan ct kat umie,.. tq

miss u too.. kimsalam kat mama dgn Tok Ct na... rindu sgt kat dia org tu,,,

WAN ZUHA ISHAK said...

salam umie,

anda telah kena tag. jawab ye

umie@kakyong said...

Zuha...
hihihi... nnti umie buat la erk... minggu depan ....
Bz sikit pulak...

MAMAMIA said...

Selalunya kurang cemerlang dlm pelajaran tak semestinya akan terus gagal. Dah banyak sangat cerita macam ni. Pokok pangkalnya kena terus usaha.

Macamana persediaan utk terima menantu? Tak lama lagi kan?

umie@kakyong said...

Anak2 kita kena bgi semangat, supaya jgn terus kedepan... biasa nya mmg mcm tu kan mama... kalau kurang baik dlm keputusan SPM akan terus gagal... yg penting dia terus pandang ke depan..

Persiapan menyambut menantu.. insyaalah siap 75%... mama dok mana erk..??? nanti umie jemput... dtg ye...

@e_da said...

kak umie mai datang kompleks kraf.. shopping baju batik.. heheh

umie@kakyong said...

Ida,, terima kasih.. insyaalah... boleh la shopping2 batek malaysia...