Thursday, April 10, 2008

BALIK KAMPUNG

Salam...
Tinggal beberapa minggu sahaja Along nak nikah... umie rasa, umie lah orang yang paling risau dan paling sibuk.

Minggu lepas luangkan masa balik ke kampung untuk edarkan kad jemputan kawin kepada saudara mara di kampung... selain menziarahi ayah dan ibu bapa mertua yg di sayangi lagi diingati. Sedih pulak aku tgk bapa mertua yg semakin uzur ... kepulangan aku kali ini betul2 membuat hati kecil ku tersentuh. Aku dan Pak Yong kena buat keputusan yg terbaik selepas majlis kenduri Along nanti.... insyaalah .

Doa ku semoga ayah ku juga mak mertua juga bapa mertua ku di panjangkan usia... sihat selalu.
Selepas bersalam2an nak balik ke KL, aku nampak bapa mertua sebak yg tak dapat diselindung lagi... meitis air mata nya....


Kebetulan kampung Pak Yong berdekatan dgn Air Hitam yang terkenal dgn barang2 murah, sempat juga umie ke sana... Sebenarnya, ada yg murah... dan ada juga yg mahal.... serupa juga di KL... serupa juga di Nilai Tiga.... Beli la ala kadar di Air Hitam, sempat juga beli Langsir, bunga2an, bakul, alas dulang dan bunga manggar...


Dalam perjalanan ke KL, singgah pulak ke Nilai Tiga... sajer je nak tgk apa yg ada kat sana... tapi, bila dah banyak sangat kedai... pening pulak nak memilih... hhuhuu.. parking je kereta, nampak kedai kapet yg seluas2nya... sekali jual tikar buluh yg popular sekarang ni. Kebanyakan pekerjanya bukan org tempatan.. tapi org asing dari Bangla, Pakistan, Nepal dan INdonesia.
Tawar punya tawar, beli le jugak tikar buluh.... Pak Yong ni tau la sikit2 bahasa hindi... kiyahee.. kiya hee kiyahee.. .. dpt la RM45 yg berukuran besar, berbaloi la jugak kan....


Umie hanya ke 3 buah kedai je.. pastu terus balik... takut mata ni jadik RAMBANG.... Pak Yong yg ghisau...

*Gambar akan post kemudian..

14 comments:

manja said...

salam umie....
rindu lama tk dgr citer...maka kerinduan itu dilepaskan tgk blog je la...tersentuh hati bila teringat orang2 tua ni..kita pun bakal begitu juga nanti...bkn lama lagipun...insyaallah...semoga umie tenang nak kenduri n terima menantu..insyaallah akan cuba untuk hadir kalau tkde aral melintang...
salam sayang dari manja...

silversarina said...

Kesibukan menguruskan majlis perkahwinan akan bertukar tenang dan puas hati bila segalanya berjalan lancar, InsyaAllah .

Qaseh Bidadari said...

umie dah bz ek?

memang berdebar kan...

insya-allah seme akan settle...

umie@kakyong said...

akinogal ni soh tgk apa erk... umie yg ghisau pulak.... TAKUT benda lain... ahaks

umie@kakyong said...

Manja...
Rindu sangat2 kat manja... tu la.. umie dah lama tak nampak tie kat ym... selalu tunggu2 juga.harap tie sihat selalu disamping family tercinta.
Betul2 tersentuh hati, dan umie akan buat keputusan demi org2 tersayang,,,
Harap tie dapat luangkan masa meraikan majlis umie nanti...

salam sayang dan ingatan buat tie

umie@kakyong said...

Rina,
Insyaalah.. semua berjalan dgn lancar sebagaimana yg di harapkan.. nanti umie post kad jemputan dalam blog... harap kawan2dpt dtg ke majlis yg seadanya....

umie@kakyong said...

mama ranggie a.k.a eira,
Doakan yg terbaik erk mama.... sikit bz ..

Kama_Sutra said...

Itulah realitinya.Biar betapa tenang seraut wajah namun debaran serta kebimbangan pasti mendatangi kita.Namun ianya akan segera berakhir bilamana kita menempuhinya.
Kama masih ingat bagaimana rasa kepiluan dihati kama takala tiba masa anak sulung kama ( perempuan )hendak diijab kabulkan.Pilu Kama adalah kerana ibu Kama (arwah) tidak dapat bersama untuk melihat cucu sulungnya diijab kabulkan.
Bagi Kama ... ibu adalah segala galanya.Dia adalah wanita paling kama kasihi.Orang boleh menghina Kama tapi jangan cuba menghina ibu Kama... pasti celaka padahnya.
Dalam usia yang begini Kama masih mahu ibu menyuapkan kama.Bila Kama memeluknya pasti airmata kama berlinangan.Kama takut ibu kama kecil hati pada kama atau dengan tak sengaja mungkin kama menyakiti perasaannya.Kama yakin ibu redha dengan kama dan keluarga kama yang kama tahu mereka amat senang hati bila mengunjungi kama.
Al Fatihah buat arwah ibubapa Kama.Muga Allah mencucuri rahmat keatas roh mereka.Amin.
Kama berdoa muga ibubapa ummie serta ibubapa (madu kama) Pak Yong...hehehehe .. akan dapat bersama dimajlis pernikahan serta perkahwinan anak sulung ummie kelak.
Ummie pasti lihat airmata mereka mengalir tanda kegembiraan serta kesyukuran kehadrat Allah diatas kurniaan yang tak terhingga kerana mengizinkan mereka melihat kejayaan anak cucunya.
Muga dengan izin Allah jua majlis yang bakal diadakan dapat berjalan lancar dan memuaskan.Amin.

Kama_Sutra said...
This comment has been removed by a blog administrator.
umie@kakyong said...

KAma,
Baca comment kama ni,,, rasa sebak hati ini... masa di kg hari tu,bapa umie kata..."tak dapat mak ko nak tgk anak ko kawin".... sedih sgt masa tu... kalau tak, kegembiraan anak kita boleh di kongsi sekali dgn mak ayah kita... tapi apa boleh buat kan... Allah lebih menyayangi dia...al-fatihah..

Insyaalah.. umie dah ok.. bimbang tu pasti ada... doakan semua berjalan lancar dgn apa yg dah kita di aturkan.

Kepuasan kita bila kita dapat melayan dan menjaga ibu kita dgn sempurna... ketika dia memerlukan kita... masa utk kita di akan dtg, kita belum tau lagi...

Al-fatihah juga buat arwah ibu dan ayah kama... semoga dicucuri rahmat keatasnya di sisi org2 yg beriman..

Insyaalah mak ayah Pak Yong dan bapa umie akan meraikan bersama... harap2 semua dlm keadaan sihat ...
Apa pun terima kasih atas sokongan kama buat umie juga pak yong.. hanya Alalh yg dapat membalasnya kelak...

*ni yg tambah sayang ni... hehehe

garb_ina said...

Kak Yong,
Garb nak 'pinjam' Pak Yong le. Leh dpt tikar murah. Ahakzzz

umie@kakyong said...

Garb,
hihihi... boley2.... bila tu nak pinjam... tapi kena bawak umie sama .... hihhi.. umie pun nak tambah tikar lagi...

Kama_Sutra said...

Assalamualaikum..
Sayang jangan tak sayang ummie..
Melalui blog ummie ini Kama ingin menjemput rakan rakan ummie ke blog kama.Taklah sehebat blog ummie yang dihasilkan oleh seorang yang kreatif seperti ummie.Blog kama hanya simple je.Dengan kehadiran rakan rakan serta pandangan dan teguran yang bakal diberi Kama amat menghargainya.Ianya akan memberi inspirasi buat kama kelak.Insyaallah.
Salam mesra dari Kama.

umie@kakyong said...

waalaikumsalam..
Kama, umie akan war0warkan blog kama nanti.. insyaalah